Oldalak

2013. július 24., szerda

Én és az eBay

Röviden számolnék be az eBay-re történő betörésemről (mint vásárló).

Mi kell hozzá? 

Van annak már két hónapja is, hogy legelőször használni kezdtem az eBay-t. Eddig csak filmekben hallottam róla: "add el az eBay-en", vagy "az eBay-en olcsóbban megkapod". Ennek ellenére különösebben nem foglalkoztatott az egész. Nem sokkal azután azonban, hogy az NFC-t taglaló cikket megírtam, magunk is szert tettünk PayPass bankkártyákra, de nem is ez a lényeg, hanem a mögötte lévő számlacsomag. A számlacsomagban ugyanis egy WebKártya nevű virtuális kártya is benne foglaltatik, ami tulajdonképpen úgy viselkedik, mint egy dombornyomott bankkártya, tehát az interneten való fizetésre is alkalmas. Fizikai, kézzel fogható kártya nem tartozik hozzá, de minden adat rendelkezésre áll, tehát ahol megadom a kártyaszámot, a lejárati adatot és a biztonsági kódot, teljesen hiteles kártyának látszik. (Hiszen a dombornyomott kártya sem más, mint egy számlához való azonosító.) A WebKártya azért jó, mert arra a főszámláról csak annyi pénzt utal az ember, amennyit éppen el akar költeni, ráadásul a főszámláról a WebKártyára utalni ingyenes, így egy kevéske pénzt mindig lehet rajta tartani, de a havi fizetést nem kell áttolni rá.

Mivel amúgy is aktuális volt a Diffy 3 támogató oldalát megszerkeszteni, azzal kezdtük, hogy PayPal fiókot hoztunk létre. (Itt többes számban beszélek, mert tapasztalt segítőm is volt, akinek innen köszönöm meg szíves közbenjárását.) Ez igazán nem nagy ördöngősség, kis angol nyelvismerettel pillanatok alatt összehozható. A következő lépés a PayPal fiók összerendelése a virtuális számlával (WebKártya). Ez is pár kattintással megvan. Ügyesen meg van oldva, ugyanis én azt hittem, hogy miután a főszámláról átutalom a WebKártyára a pénzt, onnan még tovább kell utalni a PayPal-ra, de ez nincs így: ha nincs elegendő pénz a PayPal számlán, akkor – mivel engedélyezzük a PayPal-nak, hogy hozzáférjen a WebKártyán tárolt pénzünkhöz – automatikusan levonja a kártyán található összegből a vásárlás ellenértékét. Sőt, ha mi 30 dollárért vásárolunk valamit, és a PayPal számlán csak 10 dollárunk van, akkor elhasználja onnan a 10 dollárunkat és 20 dollárt (illetve annyinak megfelelő forintot) leemel a WebKártyáról, szóval ez teljesen rendben van így. A lényeg csak annyi, hogy vásárlás előtt annyi pénzünk legyen a WebKártyán + a PayPal számlán, amennyit költeni szeretnénk.

Mivel az eBay-en legkényelmesebb PayPallal fizetni, ezért nem is bántam meg ezt a lépést.

Keressük meg, ami kell!

Innnentől kezdve pedig nincs más, mint átböngészni az eBay ajánlatait. Legelőször elképedtem, hogy mennyi minden van itt. Tényleg minden. Ha most három dologra gondolok véletlenszerűen (fakanál, perselymalac és írógép) és megnézem az eBayen, akkor ebből a fakanalat máris megtaláltam, dekorációnak régit és használni újat. A perselymalacból nem tudsz olyat találni, ami nem lenne, változatos színek, anyagok és árak között lehet válogatni. Írógépből annyi van, mint égen a csillag. Minden van.

Az eBay-en való vásárlást némiképp árnyalja három dolog. Az egyik, hogy az eBay-nek ugyan van lokalizált, magyar változata, de az nem teljes körűen működik (meglátásom szerint), így aki nem vágja legalább minimális szinten az angolt, az egy kicsit kiesik a játékból. (Szerkesztői megjegyzés: időközben az ebay.hu megszűnt, automatikusan az ebay.com-ra irányít át.) Azt is jó, ha tudjuk, hogy a meg nem érkező, vagy problémás csomagok utáni levelezést szintén angolul bonyolítják. Másrészről nem mindent lehet olcsóbban megkapni, mint nálunk. Ráadásul az ajánlatok egy része licitálós, így nem mindig a valós összeget látjuk, hanem csak azt, ahol éppen a licit áll. Harmadrészt pedig sok esetben többe kerül a postázás, mint maga a termék. Éppen ezért én a következőket szoktam beállítani vásárláskor:

  • Format: Buy It Now (nem akarok licitálni, a rendes vételáras tételek érdekelnek)
  • Condition: New (használt cuccokat is lehet venni, sok mindenből, pl. régiségek, nyilván nem lesz új, bár meglepő, hogy 20 évvel ezelőtti Mike Oldfield albumok CD-változatából is kapható még új, 3 kedvencemet fel is vettem a kívánságlistámra, majd ha lesz pénzem, megrendelem.)
  • Show Only: Free Shipping (legtöbbször csak azok a termékek érdekelnek, amiket Magyarországra is ingyen szállítanak, más esetekben a legtöbb esetben horribilisak a postai díjak)


eBay opciók bekapcsolva, lehet válogatni,
csak tessék, csak tessék. :)

Vásároljunk!

Vásároljunk is mindjárt egy mikrofont, mivel a régi bekrepált! Miután kiválasztottuk a terméket, összehasonlítottuk más termékekkel, megvizsgáltuk, hogy mennyibe kerül a termék+posta és ez nekünk megfelelő, körülbelül három ablakon keresztül kell OK-t nyomni, hogy a terméket ténylegesen megvásároljuk. Így semmiképpen nincs mód véletlenül megvenni valamit. Legutolsó lépésként a PayPal fiókkal kell bejelentkeznünk és a tranzakció lezajlik. Igazán kényelmes! A megvásárolt termék bekerül a vásárlásaink listájába:

Elindult a hosszú úton felénk

A termék neve és megnevezése mellett láthatjuk az eladót (a képen nem), a vásárlás dátumát, a termék árát (ezt mindig a vásárlás napján érvényes árfolyamon kell érteni, tehát a magyar, forint pénznemű számlánkról ennek megfelelően vonják a pénzt), valamint 4 ikont. Ezek kezdetben szürkék, később, a vásárlás végén kékek lesznek. A $ azt jelenti, hogy az áru fizetve van. A mellette lévő kis csomag azt jelenti, hogy az eladó postázta a terméket (ezt külön e-mailben is jelzi az eBay, és sokszor maga az eladó is). A ceruza kis csillaggal azt jelenti, hogy már hagytunk visszajelzést (pozitívat, negatívat vagy semlegeset - ennek később jelentősége lesz), illetve a legutolsóban az eladó pozitív visszajelzését tolmácsolja felénk. Ezt követően nincs más dolgunk, mint várni a csomagot, ami pici termékek esetén a postaládánkban landol, nagyobb cuccot meg még nem rendeltem, de feltételezem, hogy ez esetben értesítőt hagy a posta.

Miért fontos visszajelzést hagyni?

Nyilván senki nem szeret olyan eladótól vásárolni, aki átveri a vásárlókat. Mivel az eBay-en előre fizetünk, ezért meglehet, hogy csalóba botlunk, vagy olyasvalakibe, aki nem áll a helyzet magaslatán a csomagok postázását illetően. Éppen ezért minden eladó neve mellett látunk egy százalékban megadott mérőszámot, ami a sikeresen teljesített megrendeléseket mutatja. Minél magasabb ez a szám, annál inkább bízhatunk abban, hogy jó helyre küldjük a pénzünket. 

Egy eladó adatai

A fenti képen jól látszik, hogy az eladó 98%-ban jól teljesít. Ez az érték alapvetően jónak mondható, de vannak páran, akik erősen 100% környékén járnak, sőt el is érik azt. A képen látható eladó egy év alatt 229948 esetben sikeresen küldte el a küldeményt, ám emellett 2353 panasszal élő volt, ami nagyon jó aránynak mondható, persze csak akkor, ha nem éppen mi vagyunk azok, akik beleestünk abba a körbe, hogy nem érkezett meg a csomagunk, vagy éppen nem azt kaptuk a csomagban, amit rendeltünk. Ilyenkor természetesen lehetőség van a pénzünk visszakérésére is... de ez már egy másik történet. Természetesen egyenként meg lehet nézni a pozitív és negatív üzeneteket is. Ez utóbbiból kiderül, hogy mire panaszkodtak a vásárlók. A lényeg, hogy a sikeresen (vagy sikertelenül) lezajlott tranzakciók után hagyjunk pozitív (vagy negatív) visszajelzést, így az utánunk következő vásárlókat ezzel is informáljuk, hogy érdemes-e az adott eladónál vásárolni, vagy inkább keressenek mást.

Mikorra jön?

Szerintem a rendszer egyik legsarkalatosabb pontja a postázás. Én Taiwanról és Kínából rendeltem termékeket. Volt, ami 2 hét után érkezett meg, van, ami 5 hét után sem ért még ide, szóval elég változatos a postázás ideje. Ami biztos, hogy két hétnél előbb szinte semmi sem érkezik meg, utána viszont érdemes naponta nézni a postaládát, hogy megjött-e a csomagunk. Szuper, egyébként, hogy 1 dolláros apróságokat is ingyen kiszállítanak nekünk, talán még egy picit magunk is tudunk kereskedni, ha népszerű dolgokból rendelünk sokat és továbbadjuk.

Jó vásárlást mindenkinek, aki kipróbálja! Saját eBay tapasztalaitokat osszátok meg velünk a kommentek között!

Nincsenek megjegyzések: